Christelijk College Zeist

Eerst de school, dan het beeld dat erbij past. Niet elke opdrachtgever kiest meteen voor een integrale turnaround aanpak van de huisstijl. Daarvoor ontbreekt al gauw het budget. Vaak stel ik voor om in fasen te werk te gaan. In een enkel geval ontstaat uit een andere opdracht een nieuwe huisstijl, zoals bij het Christelijk College Zeist.

Eerst was er een dagje fotograferen, toen een gesprek en toen een brochure. De directeur Ad van Andel (google die man!) leidde ons, fotograaf Hans Dirksen en mij, door de school. Levendigheid, dynamiek, vrolijkheid, contact! En dat in een school die op dat moment wel een verfje kon gebruiken. Het resultaat was een promotiebrochure die - zo gaan die dingen - de basis vormde voor een huisstijl, een wijze van presenteren. Na twee brochures en een schoolgids was het tijd om het logo aan te passen. Inspiratiebron waren de vele kleuren waarin tegels op het schoolplein waren geschilderd. Felle kleuren die op een of andere wijze goede combineerden. De twee C's moesten blijven en werden cirkels die alles konden verbeelden, maar zelf leken te bewegen. Alweer die 'scraperboard'-techniek'. Na drie jaar kreeg Ad van Andel de kans om in Houten een hele nieuwe school voor beroepsonderwijs en Mavo neer te zetten, en was de huisstijl van het CCZ wel zo'n beetje af.